XXV Marxa Popular de Cardona

8 de juny de 2008

Salutació.
Ja són vint-i-cinc anys de Marxes Populars. Vint-i-cinc anys de córrer camins del voltant de Cardona; de passar el segon diumenge de juny acompanyats per amics; compartint una estona inoblidable; gaudint de la natura i descobrint racons. En aquests vint-i-cinc anys, desgraciadament, molts dels llocs que hem vist han estat arrasats per les flames i avui en dia costa reconeixa’ls. Cardona és un dels indrets que més ha patit els efectes dels focs i cada cop costa més trobar llocs on la natura no hagi estat castigada. Tot i així des del Centre Excursionista any darrera any busquem camins que ens allunyin del soroll, que ens portin a la calma dels boscós i a caminar envoltats de pins. Aquest any tal i com ja estem acostumats passarem per corriols, farem pujades i baixades, travessarem rieres i rius i, per suposat, esmorzarem amb bona companyia en algun paratge per recordar.

Itinerari.
Aquest any coincidint amb el 25è aniversari canviarem de costum i sortirem des de la plaça del Vall davant mateix de l’edifici “els Catolics” que ha tingut diverses utilitats des de la seva construcció a principis del segle XIX. Ha estat una petita capella, una escola, un local social i actualment es utilitzat com a teatre. Ens dirigirem pel carrer de les Flors cap a la plaça del Mercat i baixarem pel carrer Escasany fins arribar al portal de Graells erigit el segle XIV, moment en el qual fou una de les principals portes d’accés a Cardona.
Seguirem baixant fins a creuar el riu Cardener pel pont de Sant Joan des d’on es pot veure el Pont del Diable. La construcció d’aquest pont inacabat s’inicià en el decurs de la primera meitat del segle XIV, amb la voluntat de substituir el de Sant Joan, inundable amb les riuades estacionals del Cardener. Això explicaria que inicialment s’anomenés el Pont Nou, per passar després a dir-se del Diable.
La ruta continua pel camí de Tavèrnoles fins passada la Torre del Castellet on agafarem a l’esquerra l’antic camí ral que anava de la Coromina  a Berga. En arribar a la carretera de Serrateix ens dirigirem cap a la casa de Santovà on hi trobem la capella de Sant Eudald.
A partir d’aquí el camí comença a enfilar-se i cal agafar-s’ho amb calma. Seguirem per un corriol que ens portarà fins al cim del Serrat de Torrebadella, des d’on podem gaudir d’una magnífica vista. Continuant pel corriol, passant pel dolmen del Pla de la Fossa, arribarem a la casa de Claranès on a l’ombra de les seves alzines esmorzarem.
Un cop recuperades les forces baixarem fins a la carretera que va a Berga, travessarem la carretera i continuarem per un camí que passa per sota de la torre i capella de Santa Maria del Sunyer d’Aguilar, seguirem baixant fins que trobarem un camí paral·lel a la riera de Gargallà. Aquest camí ens portarà fins el molí Nou del Sunyer que es troba al costat de la riera d’Aigua d’Ora. A partit d’aquí seguirem un corriol que hi ha a l’esquerra de la riera fins arribar a Sant Salvador. En aquest indret agafarem la carretera fins a la Creu Vermella, on ens desviarem per anar ala fabrica del Paperer on ens refrescarem amb una mica de síndria. Només ens quedarà, com de costum, la pujada final fins a Cardona.

A les 7 del matí xocolatada
A les 7:30 sortida des de la fira
Distància aproximada: 18 km
Inscripcions el mateix dia de la marxa